Agenți economici

03 Proceduri vamale - NCTS

NCTS 
NEW COMPUTERISED TRANSIT SYSTEM
NOUL SISTEM COMPUTERIZAT DE TRANZIT
 
 
1. De ce NCTS ?
Noul Sistem Computerizat de Tranzit este utilizat pentru efectuarea si urmarirea incheierii operaţiunilor de tranzit comun şi tranzit comunitar.
  • a) Romania utilizeaza NCTS incepand cu 01 ianuarie 2006, pentru operatiunile de tranzit comun, în calitate de parte contractanta a Conventiei de Tranzit Comun la care a aderat prin OUG nr.150/2006, aprobata prin Legea nr.22/2006.
  • b) La data de 01.12.2012  partile contractante ale acestei Conventii sunt : Uniunea Europeana si tările AELS (Croatia, Elvetia, Norvegia, Islanda, Liechtenstein si Turcia).
  • c) Începand cu 01 ianuarie 2007 NCTS se utilizeaza în România (în calitate de stat membru) si pentru operatiunile de tranzit comunitar, în conformitate cu prevederile Codului Vamal Comunitar (REGULAMENTUL (CEE) nr. 2913/92) ÅŸi Regulamentului Vamal Comunitar (REGULAMENTUL (CEE) nr. 2454/1993).
NCTS se utilizează pentru mărfurile care se plasează în tranzit comun/comunitar care se transportă pe mijloace auto (atât în procedură simplificată cât ÅŸi în procedură normală) precum ÅŸi pentru cele care se transportă în procedură normală pe calea ferată, calea aeriană sau căi navigabile.
NCTS nu se utilizează pentru operatiunile de tranzit care se efectuează în procedura simplificata pentru mărfurile transportate pe calea ferată, calea aeriană sau căi navigabile ÅŸi nici pentru operaÅ£iunile de tranzit care se efectuează cu carnet ATA.
 
2. Ce este NCTS.
NCTS este un sistem european, bazat pe depunerea declaraÅ£iei de tranzit in format electronic ÅŸi pe schimburi electronice de date între birourile vamale implicate într-o operaÅ£iune de tranzit: biroul de plecare, biroul de tranzit ÅŸi cel de destinaÅ£ie.
Pentru a implementa acest nou sistem, ţara noastră a dezvoltat o aplicaţie, care să fie compatibilă cu cerinţele existente la nivelul Uniunii Europene.
 
 
3. Principii de bază ale NCTS
  • Completarea declaraÅ£iei de tranzit se face electronic de către principalii obligaÅ£i. DeclaraÅ£ia de tranzit completată se transmite electronic biroului vamal de plecare.
  • La biroul vamal de plecare, declaraÅ£ia poate fi depusă în procedură normală sau în procedură simplificată. În procedura simplificată, declaraÅ£ia de tranzit se depune de către expeditorii agreaÅ£i, conectaÅ£i la sistem, direct de la sediul acestora, fără a mai fi necesară prezentarea la biroul vamal a mărfurilor ÅŸi a documentelor aferente.
  • Exemplarele 4 ÅŸi 5 ale declaraÅ£iei de tranzit sunt înlocuite de documentul de însoÅ£ire. Atunci cînd sunt mai multe articole, exemplarele complementare sau lista de încărcătură sunt înlocuite cu lista articolelor. Aceste documente vor fi tipărite din NCTS după acordarea liberului de vamă, direct din sistemul informatic ÅŸi vor însoÅ£i mărfurile pe tot parcursul transportului.
 
4. Avantajele NCTS.
  • îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite agenÅ£ilor economici prin reducerea timpilor necesari efectuării formalitaÅ£ilor vamale;
  • asigurarea unui grad ridicat de securitate a datelor;
  • confirmarea informatică a operaÅ£iunii de tranzit va înlocui confirmarea manuală, care se efectuează pe baza documentului pe hârtie;
  • avantaje suplimentare pentru operatorii economici utilizatori ai procedurilor simplificate, autorizaÅ£i în calitate de expeditori ÅŸi destinatari agreaÅ£i prin posibilitatea efectuării operaÅ£iunilor de tranzit de la sediul acestora ;
  • reducerea costurilor ÅŸi întârzierilor determinate de declararea bunurilor pe hârtie;
  • eliberarea mai rapidă a garanÅ£iei ca urmare a confirmării informatice;
  • aplicarea uniformă a procedurii de tranzit în toate birourile vamale, regulile ÅŸi condiÅ£iile de completare a declaraÅ£iei de tranzit fiind verificate automat de sistem;
  • reducerea fraudelor prin urmărirea electronică în timp real a derulării si incheierii operaÅ£iunii de tranzit;
  • creÅŸterea eficienÅ£ei operaÅ£iunilor vamale în general având în vedere faptul că biroul vamal poate aplica în timp util analiza de risc pe baza datelor deja existente în sistem.
  • Cunoscând MRN, agentul economic conectat la NCTS poate afla în fiecare moment informaÅ£ii despre starea operaÅ£iunii de tranzit: acceptată, sub control, liber de vamă în tranzit, sosit la biroul de destinaÅ£ie, confirmat, etc.

5. Procedura de lucru în NCTS, pentru tranzitul comun/comunitar
 
La biroul vamal de plecare:
  • În procedura normală, principalul obligat se conectează la aplicaÅ£ie, pe baza unui username ÅŸi a unei parole, completează declaraÅ£ia de tranzit ÅŸi printr-un mesaj electronic care se generează automat trimite datele înregistrate la biroul vamal. Din aplicaÅ£ie se printează declaraÅ£ia ÅŸi aceasta, împreună cu toate documentele justificative se prezintă la biroul vamal. Aici, lucrătorul vamal caută declaraÅ£ia după LRN (număr de identificare local - atribuit de principalul obligat) ÅŸi, la fel ca ÅŸi în procedura actuală, verifică garanÅ£ia, stabileÅŸte termenul de tranzit, identifică marfa, efectuează controlul fizic ÅŸi documentar ÅŸi acordă liberul de vamă. În sistem, declaraÅ£ia de tranzit primeÅŸte automat MRN (numărul de referinţă al operaÅ£iunii) ÅŸi marfa pleacă spre destinaÅ£ie. În acelaÅŸi timp este generat automat un mesaj electronic (IE01) de la biroul vamal de plecare la biroul vamal de destinaÅ£ie. Acest mesaj conÅ£ine toate datele din declaraÅ£ia de tranzit.
  • În procedură simplificată, expeditorul agreat se conectează la aplicaÅ£ie, completează declaraÅ£ia de tranzit ÅŸi o acceptă, primind MRN. În acest moment, porneÅŸte automat un timer (stabilit în autorizaÅ£ia de vămuire la domiciliu) - în cadrul căruia lucrătorul vamal poate interveni să facă controlul. Dacă vama nu intervine până la expirarea timer-ului, mărfurile sunt libere să plece în tranzit.

​

 

La biroul vamal de destinaţie:
  • În procedura normală: marfa se prezintă la biroul de destinaÅ£ie ÅŸi pe baza MRN, lucrătorul vamal identifică operaÅ£iunea în sistem. Se transmite Notificarea de sosire (printr-un mesaj IE06), prin care biroul de destinaÅ£ie înÅŸtiinÅ£ează biroul de plecare că marfa a ajuns la destinaÅ£ie. Se efectueaza formalitati corespunzatoare pentru incheierea operatiunii ÅŸi după control, rezultatul se transmite cu mesajul IE18 (IE18 A când rezultatul controlului este conform ÅŸi IE18 B când sunt discrepanÅ£e) la biroul vamal de plecare. Confirmarea documentului se face informatic ÅŸi nu mai este nevoie de confirmarea manuală.
  • În procedura simplificată: marfa se prezintă la sediul destinatarului agreat, acesta va trimite notificarea de sosire la biroul vamal ÅŸi in aplicatie se porneÅŸte automat timer-ul în timpul căruia lucrătorul vamal de la biroul de destinaÅ£ie se poate prezenta la sediul agentului economic pentru a controla marfa. Dacă timer-ul a expirat ÅŸi lucrătorul vamal nu a intervenit, atunci agentul economic poate să înceapă descărcarea mărfii ÅŸi se transmite biroului vamal rezultatul controlului.
Diversiune (rerutare).
În cazul în care mijlocul de transport ÅŸi marfa aferentă se prezintă la un alt birou de destinaÅ£ie decât cel menÅ£ionat în declaraÅ£ia de tranzit, biroul vamal de destinaÅ£ie actual interoghează sistemul pentru a primi datele despre transport, date care contin declaratia de tranzit.
 
6. Accesul agentilor economici la NCTS ÅŸi cerinte tehnice.
Accesul agenÅ£ilor economici la NCTS ÅŸi cerinÅ£ele tehnice pentru utilizarea NCTS sunt reglementate de Ordinul VicepreÅŸedintelui ANAF nr. 1614/2009 privind accesul agenÅ£ilor economici la Noul Sistem Computerizat de Tranzit (NCTS) - componenta NCTS/T1/T2 ÅŸi Ordinul VicepreÅŸedintelui ANAF nr. 1615/2009 privind accesul agenÅ£ilor economici la Noul Sistem Computerizat de Tranzit (NCTS) – componenta NCTS/TIR.
7. Help Desk NCTS.
La nivelul fiecarei administratii vamale nationale a fost creata o structura de Help Desk în vederea accordării de asistenţă de specialitate. Pentru România, structura de Helpdesk NCTS este punct de contact unic pentru Helpdesk-ul Central - HDC al DGTAXUD din cadrul Comisiei Europene ÅŸi este constituit în cadrul Autorităţii NaÅ£ionale a Vămilor (ANV). Sarcinile specifice pe care trebuie să le îndeplinească structura de Helpdesk, sunt în special cea de menÅ£inere a unei permanente legături cu structurile similare din tările semnatare cât ÅŸi acordarea de asistenţă atât agenÅ£ilor economici cât ÅŸi lucrătorilor vamali implicaÅ£i în utilizarea acestui sistem în cadrul orelor de lucru ale ANV.

Contact:
e-mail nctshelpdesk@customs.ro
tel./fax +4021/310.27.78
Program de lucru: luni - joi, 08.30 - 17.00; vineri: 08,30 - 14.30