15.01.2024
Autoritatea Vamală Română (AVR) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au semnat un protocol care creează cadrul unui schimb eficient și continuu de informații între cele două instituții în ceea ce privește produsele identificate ca fiind neconforme sau cele care prezintă riscuri grave pentru cetățeni. Protocolul conferă un nivel ridicat de protecție intereselor publice, precum sănătatea și siguranța în general, protecția consumatorilor și protecția mediului.
Președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă, și președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, au semnat luni, 15 ianuarie 2024, un protocol de colaborare între cele două instituții care formalizează modul concret de conlucrare și fluxurile de informații care trebuie transmise de către ambele părți.
„Protocolul de colaborare semnat astăzi reprezintă un pas important în protejarea cetățenilor prin oprirea de la comercializare a produselor neconforme. Autoritatea vamală va asigura condiții de lucru și va permite persoanelor desemnate de ANPC să examineze mărfurile pentru care am suspendat punerea în liberă circulație. De asemenea, inspectorii vamali vor participa împreună cu comisarii ANPC atât la instruiri, cât și la acțiuni comune.”, a declarat președintele AVR, Ion Cupă.
Protocolul are ca obiect îmbunătățirea cooperării dintre AVR și ANPC pentru a se asigura că produsele care intră pe piață, în Uniunea Europeană, și sunt declarate pentru regimul de punere în liberă circulație îndeplinesc cerințele aplicabile din legislația comunitară de armonizare.
„Ne-am dorit acest protocol de câțiva ani și am găsit în sfârșit un partener deschis pentru formalizarea acestei colaborări complexe, care va fi benefică în cele din urmă pentru români. Cred că de acum înainte vom reuși să-i alungăm pe cei care vor să introducă pe piață produse falsificate, de calitate slabă sau care pun în pericol sănătatea cetățenilor”, a spus președintele ANPC, Horia Constantinescu.
Concret, vameșii și comisarii ANPC, ca urmare a acțiunilor proprii de control, vor face schimb de informații pe măsură ce identifică produse care pot pune în pericol sănătatea și siguranța consumatorilor. Totodată, cele două Autorități vor face schimb de informații și în ceea ce privește identitatea operatorilor economici cu antecedente în comercializarea produselor neconforme.
Protocolul stabilește termene concrete în care reprezentanții celor două instituții de control vor transmite datele operative și vor informa asupra măsurilor necesare care trebuie întreprinse în continuare.
Autoritatea Vamală va asigura accesul comisarilor ANPC în vederea examinării mărfurilor pentru care inspectorii vamali au suspendat punerea în liberă circulație, iar decizia ANPC va fi pusă în aplicare de către AVR, prin acord de liberă circulație, returnarea produselor în țara de origine sau distrugerea acestora, dacă reprezintă pericol.
Protocolul mai prevede că ANPC și AVR se vor informa reciproc cu privire la orice modificare apărută în lista persoanelor de contact, atât la nivel central, cât și la nivel teritorial.
09.01.2024
AVR si ANSVSA vor întări colaborarea pentru verificarea importurilor de produse
Autoritatea Vamală Română (AVR) va oferi un flux sporit de informații pentru inspectorii Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) privind importurile de produse alimentare, îndeosebi în privința produselor pentru care România solicită licențiere pentru importuri.
Un grup de lucru al AVR, condus de președintele Ion Cupă, a avut marți o întâlnire cu președintele ANSVSA, Alexandru Bociu și vicepreședintele Dănuț Păle, pentru a discuta cele mai eficiente modalități de a respecta prevederile OUG 126/2023, care a introdus pe lista de licențiere la import făina de grâu sau de meslin și zahărul din trestie sau din sfeclă de origine ucraineană.
Oficialii ANSVSA doresc să se asigure că, în lipsa unor solicitări de licențiere, nu vor intra pe piață produse care să aibă o calitate slabă sau infestări care ar putea dăuna sănătății consumatorului.
În aceste condiții, ARV a fost de acord să pună în timp util la dispoziția ANSVSA date privind tranzitul acestor mărfuri prin România, precum și despre intrări care ar putea proveni din Ucraina.
“Dorim ca această colaborare să se extindă la nivel instituțional sub forma unui memorandum cu prevederi clare, care să asigure un flux permanent de schimb de informații în ambele sensuri. Vrem ca prin această colaborare să protejăm piața românească de produse de slabă calitate”, a declarant președintele AVR, Ion Cupă.
La rândul său, președintele ANSVSA, Alexandru Bociu, a arătat importanța informaților furnizate în timp util, întrucât produsele alimentare au o perioadă scurtă de punere în circulație.
“Colaborarea dintre autoritățile vamale și cele privind siguranța alimentelor este o bună practică pe care o regăsim în mai toate statele europene. Sperăm că acest parteneriat va aduce un plus de calitate pe piața românească”, a adăugat Bociu.
ANSVSA, în calitate de autoritate responsabilă pentru controlul oficial al produselor de origine animală și nonanimală, destinate atât pentru consum uman, cât și pentru hrana animalelor, efectuează cu regularitate verificări ale transporturilor provenite din Ucraina, indiferent de rutele de transport.
22.12.2023
Vameșii într-o misiune de suflet!
Autoritatea Vamală Română a fost într-o altfel de misiune. O misiune de suflet de data aceasta. Peste 50 de copii și seniorii ai satului Fântâni, comuna Nicorești, județul Galați au fost cei pentru care inspectorii vamali au adus zâmbete pe fețe și bucurie în suflete.
Vama Română este alături de cetățeni și se implică în activități caritabile la nivelul comunităților locale, participând prin angajații săi la activități menite să îi sprijine pe cei mai vulnerabili dintre membrii comunității - copiii si bătrânii proveniți din medii dezavantajate.
Anul acesta, vameșii l-au ajutat pe Moș Craciun să aducă cât mai multe cadouri constând în alimente, dulciuri, jucării, rechizite și articole de îmbrăcăminte într-o comunitate retrasă din județul Galați.
Misiunea noastră a fost îndeplinită cu suflet fiind primită cu zâmbete emoționante și îmbrățișări calde de către copiii și vârstnicii din satul Fântâni. Vom continua să fim alături de cetățeni nu numai prin activitatea noastra specifică de facilitare a comerțului licit și de protejare a cetățenilor și frontierelor noastre, ci inclusiv prin implicarea noastră în campaniile cu caracter umanitar și prin dezvoltarea de parteneriate educaționale cu ceilalti actori sociali responsabili pentru a construi împreună un mediu mai sigur și mai sănătos pentru societatea noastră.
21.12.2023
Vă informăm că în data de 18 decembrie 2023, în Monitorul Oficial Partea I nr. 1142 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 118 din 14 decembrie 2023 pentru completarea Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare.
1. Legea nr. 86/2006 se completează după cum urmează:
- la Titlul I se introduce un nou capitol, ”Capitolul II1 Dispoziții privind suspendarea executării actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe”, care cuprinde art. 301- 3011.
Aceste prevederi reglementează:
- cadrul legal derogatoriu de la dispozițiile art. 14 și/sau 15 din Legea nr. 554/2004, și de la dispozițiile art. 278 alin.(2) din Legea nr. 207/2015, prin care, cererea de suspendare a executării actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe să poată fi analizată și soluționată doar potrivit art. 45 și art. 90 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Acest fapt presupune scoaterea cererilor de suspendare a actelor administrativ fiscale care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe de sub incidența prevederilor Legii nr. 554/2004 și ale art. 278 alin. (2) din Legea nr. 207/2015, pentru a nu mai exista situații în care debitorul să poată obţine în instanță suspendarea executării actelor administrativ fiscale emise de autoritatea vamală fără constituirea la biroul vamal a garanției în cuantum de 100% a datoriei vamale.
- cadrul legal necesar aplicării art. 90 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 în situația cererilor de suspendare a executării actului administrativ fiscal potrivit căruia atunci când garanția este obligatorie ”autoritățile vamale stabilesc cuantumul garanției la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe”.
- cadrul legal pentru stabilirea prin ordin al președintelui Autorității Vamale Române a autorităților vamale competente teritorial să soluționeze cererile de suspendare a executării actelor administrativ fiscale care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe și să monitorizeze deciziile de acordare a suspendării,
- condițiile în care dificultăți grave de ordin economic și social permit suspendarea executării actului administrativ fiscal emis de autoritatea vamală în ceea ce privește taxele la import sau export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe, fără a fi necesară constituirea unei garanții,
- termenul până la care poate fi acordată suspendarea executării actului administrativ fiscal emis de autoritatea vamală în ceea ce privește taxele la import sau export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe.
2. Articolul II al Ordonanței de urgență nr. 118 din 14 decembrie 2023 pentru completarea Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare prevede cadrul legal de măsuri tranzitorii care să reglementeze soluționarea cererilor de suspendare a executării actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe aflate în curs pe rolul instanțelor de judecată.
21.12.2023
Informare privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I a O.U.G nr. 115/14.12.2023
Vă informăm că în data de 15.12.2023, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139, a fost publicată O.U.G nr. 115/14.12.2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, care la Capitolul II, art. LIII, punctul 117, prevede că Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
“(117) La articolul 326 alineatul (4), literele b) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:
b) importurile efectuate de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316, care depun declarații vamale prin utilizarea procedurii de vămuire centralizată, conform art. 179 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare;
c) importurile efectuate prin depunerea unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului, de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 și care au obținut autorizație conform art. 182 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare”.
Astfel, pentru amânarea de la plata în vamă a TVA în conformitate cu prevederile articolului 326 alineatul (4), literele b) și c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precizăm că începând cu data de 01.01.2024, amânarea plății TVA se va face numai pentru importurile efectuate de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316, pe baza utilizării procedurii de vămuire centralizată, conform art. 179 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului, respectiv prin depunerea unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului, conform art. 182 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului.
Prin urmare, în situația în care persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 nu îndeplinesc condițiile menționate la articolului 326 alineatul (4), literele b) și c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, facem precizarea că, dacă este îndeplinită condiția menționată la art. 326 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, acestea pot solicita eliberarea certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată prin depunerea documentelor prevăzute la art. 2 alin. (1) din Normele privind procedura de acordare a certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată şi de eliberare a garanţiei pentru importurile de bunuri, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 3225/2020, cu modificările și completările ulterioare.
21.12.2023
AVR va întări controalele privind importurile de gaze fluorurate
Autoritatea Vamală Română va acoda o atenție deosebită importurilor de gaze fluorurate cu efect de seră pe terioriul țării noastre, prin utilizarea unor dispozitive de analiză și instruirea personalului pentru a depista substanțele periculoase.
Președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă, a avut joi o întâlnire cu reprezentanții Asociației Firmelor F-GAS România care promovează inovația și cercetarea în domeniul gazelor fluorurate, denumite și hidrofluorocarburi (HFC), dar mai cunoscute sub denumirea comercială de freon.
România a fost identificată în rapoartele Environmental Investigation Agency (EIA) ca una dintre principalele porți de intrare pentru comerțul ilegal cu gaze florurante din Uniunea Europeană.
Pentru a veni în sprijinul autorității vamale, F-GAS România s-a oferit să procure analizatoare care să fie folosite de personalul vamal pentru a identifica gazele susceptibile de a fi periculoase, dar și să facă sesiuni de instruire cu personalul vamal în acest domeniu.
„Pe teritoriul României se importă atât gaze fluorurate cu efect de seră vrac, cât și produse și echipamente care conțin astfel de gaze. Pentru aceste gaze există cote de import stabilite pentru fiecare țară, alocate de către Comisia Europeană producătorilor și importatorilor individuali. Suntem deciși să implementăm cele mai bune practici, în colaborare cu operatorii economici și celelalte instituții responsabile”, a declarat președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă.
Părțile au agreat că vor solicita și expertiza specialiștilor din cadrul Direcției Generale Politici Climatice de la Comisia Europeană pentru a sprijini instruirea personalului vamal în această materie.
Totodată, reprezentații autorității vamale și cei ai Asociației Firmelor F-GAS România au discutat pe marginea reglementărilor și legislației referitoare la gazele fluorurate, în special despre schimbările legislative, care vor intra în vigoare anul viitor.
Vama joacă un rol esențial în monitorizarea și controlul substanțelor periculoase, în special în ceea ce privește gestionarea gazelor fluorurate HFC.
Gazele fluorurate, sunt de mai multe tipuri, unele dintre acestea fiind foarte toxice, iar rapoartele internaționale menționează că piața neagră a HFC are legături cu crima organizată.
20.12.2023
Conducerile Autorității Vamale Române și Academiei de Studii Economice au convenit să continue colaborarea în domeniul pregătirii profesionale a specialiștilor din domeniul vamal și să asigure în 2024 resursele pentru programul postuniversitar „Expert Vamal”.
Președintele AVR, Ion Cupă, a avut o întâlnire cu rectorul Academiei de Studii Economice din Bucureşti, prof. univ. dr. Nicolae Istudor și prorectorul ASE prof. univ. dr. Dorel Mihai Paraschiv, în cadrul căreia s-au stabilit coordonatele viitoarei colaborări între cele două instituții.
Parteneriatul va pune accent pe crearea unui ecosistem modern privind activitatea vamală, prin implicarea instituțiilor de stat și private, atât pentru a crea o bază de selecție pentru recrutarea în cadrul AVR, cât și pentru a crește profesionalizarea printre comisionarii vamali.
„Programul de modernizare și eficientizare a operațiunilor vamale prin digitalizare și utilizarea tehnicilor moderne va presupune o formare profesională continuă a personalului AVR, cât și atragerea unor specialiști tineri și bine pregătiți”, a declarat președintele AVR, Ion Cupă.
Printre disciplinele pe care cursanții le vor aprofunda pe parcursul acestui program se numără afaceri și logistică internațională, expertiza mărfurilor, elemente de taxare, valoarea în vamă, datorie vamală și garanții, regimuri vamale și regimul fiscal al produselor accizabile.
„Programul postuniversitar de formare „expert vamal” este special conceput de universitatea noastră în parteneriat cu experți din AVR pentru a oferi compețentele necesare personalului care lucrează în tranzacțiile internaționale, aspectele teoretice ale operațiunii de vămurie fiind ilustrate de studii de caz din activitatea vamală și bunele practici la nivel european”, a subliniat Dorel Paraschiv, prorector mediul economico social și viata studențească.
Abordarea învățării continue trebuie să fie înrădăcinată în cultura administrației și menținută pe întreg parcursul carierei angajaților. Ea necesită atât relații dinamice inter-generaționale, cât și o atitudine orientată spre exterior, caracterizată prin schimburi de experiență cu actorii implicați în circulația mărfurilor și pasagerilor, precum și cu furnizorii de servicii și cu mediul academic.
Informații de context:
Programul postuniversitar „Expert Vamal" este organizat de către Academia de Studii Economice din București (Facultatea de Relații Economice Internaționale) în parteneriat cu Autoritatea Vamală Română. „Expert vamal” este un program de formare și dezvoltare profesională continuă, în limba română, cu durata de 90 ore în cadrul căruia sunt studiate următoarele discipline: afaceri și logistică internațională, expertiza mărfurilor, noțiuni introductive în activitatea vamală, regimul fiscal al produselor accizabile, regimurile vamale, precum și elemente de taxare, valoarea în vamă, datorie vamală și garanții.
Pe parcursul anului 2023, au fost organizate două cursuri la București și unul la Timișoara în cadrul cărora au fost instruite 90 de persoane.
19.12.2023
Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră – CBAM
Informații cu privire la Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră – CBAM – instituit de Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului se regăsesc la adresa: https://mfinante.gov.ro/ro/cbam
De asemenea, sunt publicate și instrucțiunile de conectare la Registrul Tranzitoriu CBAM în secțiunea e-Customs : https://www.customs.ro/e-customs/carbon-border-adjustment-mechanism---cbam
16.12.2023
Biroul vamal de frontieră Siret modernizat cu peste 10 milioane euro
Biroul vamal de frontieră Siret, cel mai mare punct de comunicație cu Ucraina, a beneficiat de fonduri de peste 10 milioane euro pentru reabilitare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare, co-finanțat de Uniunea Europeană.
Președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă, a participat sâmbătă, 16 decembrie 2023, împreună cu echipa de implementare a proiectului, la evenimentul prijeluit de finalizarea proiectului „Modernizarea biroului vamal de frontieră Siret, în vederea fluidizării traficului în punctul de trecere transnațională de pe frontiera de nord a României – DN2 (E85), județul Suceava”.
„Acest proiect se încadrează în obiectivele strategice din Master Planul General de Transport al României și contribuie la atingerea obiectivelor prevăzute în strategia Europa 2020 de creștere durabilă. Și, cel mai important aspect este că, prin intervențiile realizate la acest birou vamal, se prevede o scădere a timpilor de așteptare cu cel puțin 25%.”, a subliniat președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă.
Conform Master Planului General de Transport al României, punctul de trecere a frontierei Siret se regăsește în cele mai importante 10 puncte de trecere a frontierei din România, fiind un punct cheie strategic al graniței României și pe cale de consecință al Uniunii Europene.
Obiectivul principal al proiectului vizează reducerea timpului de staționare în punctul vamal, în special pentru traficul de mărfuri, și fluidizarea traficului pe acest sector.
Principalele rezultate obținute prin implementarea acestui proiect au fost construirea unui nou terminal pentru automarfare, achiziționarea de cabine noi de control pentru personalul vamal, stabilirea unor noi fluxuri de circulație pentru zona de trafic marfă și dimensionarea corespunzatoare a structurilor rutiere, amenajarea unui nou spaţiu destinat depozitării autovehiculelor confiscate sau reţinute, precum și reabilitatea a clădirilor administrative din interiorul biroului vamal și a copertinelor de pe arterele de lucru.
Pentru a aduce Biroul Vamal de Frontieră Siret la standarde europene, au fost prevăzute măsuri din cadrul conceptului AEO FAST LINE, acest concept presupunând în principal existenţa unor posibilităţi prin care să se poată organiza fluxuri separate de vămuire pentru a fi permis accesul prioritar în zona de control vamal a deţinătorilor de autorizaţii de tip AEOS sai AEOF.
Tot în cadrul acestui proiect a fost construită platforma pe care se va amplasa echipamentul de scanare autovehicule și containere care urmează să fie achiziționat în cadrul unui proiect implementat de Autoritatea Vamală Română și finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Biroul vamal va avea asigurat din punct de vedere funcțional, acces la principalele rețele de utilități publice, administrate de Primăria Siret și Consiliul Judetean Suceava.
Informații de context:
Proiectul „Modernizarea biroului vamal de frontieră Siret, în vederea fluidizării traficului în punctul de trecere transnațională de pe frontiera de nord a României – DN2 (E85), județul Suceava , cod MY SMIS 139838’’ este cofinanțat din Fondul European de Dezvoltarea Regională - FEDR prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, Axa prioritară 2 Dezvoltarea unui sostem de transport multimodal, de caliate, durabil și eficient, Prioritatea de investitii 7c – dezvoltarea și îmbunătățirea sistemelor de transport care respecta mediul, inclusiv a celor cu zgomot redus și care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare și a sistemelor de transport maritime, a porturilor, a legăturilor multimodale și infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional și local, obiectivul specific 2.6(OS) Reducerea timpului de staționare la punctele de comunicare transnaționale. Proiectul a fost implementat de către Autoritatea Vamală Română, în calitate de beneficiar.
Contractul de achiziție publică pentru proiectare la faza Proiect tehnic+Detalii de execuție, Caiete de sarcini, verificare proiecte, asistenta tehnica pe perioada execuției și execuție lucrări a fost semnat la data de 03.11.2022, cu o durată de finalizare a lucrărilor, cel mai târziu la 31.12.2023.
- data ordinului de începere a contractului: 21.11.2022
- data finalizării lucrărilor de execuție și a recepției acestora: 15.12.2023
- valoarea contractului proiectare +execuție: 32.963.037,50 lei inclusiv TVA
Valoarea investiției actualizată, aprobată la nivelul anului 2023 este de 52.583.539 lei inclusiv TVA, din care: valoarea finanțată din surse externe(85%) - 44.696.008 lei și valoarea finanțată din fonduri publice(15%) - 7.887.531 lei, din care: construcții – montaj: 30.406.618 lei, proiectare: 1.782.025 lei și utilaje: 15.870.084 lei
Date de contact:
Autoritatea Vamală Română
Str. Alexandru Ivasiuc nr. 34-40, bloc 5
București, sector 6, cod poștal 060305
Tel: 021/315.58.58
e-mail: vama@customs.ro
www.customs.ro
14.12.2023
Comisia Europeană consideră că autoritățile vamale din statele membre trebuie să joace un rol mai activ în combaterea traficului de droguri, în principal pe fluxurile de mărfuri care tranzitează porturile europene și să se coordoneze în eforturile de a limita traficul de astfel de substanțe.
Președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă, a participat în această săptămână la cea de-a 105-a sedință a Grupului de Politică Vamală (Customs Policy Group - CPG), organizată de DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene la Bruxelles, Belgia. La eveniment au fost prezenți toți șefii administrațiilor vamale din statele membre UE.
Principalele teme aflate pe agenda întâlnirii au fost stabilirea unei Alianțe Europene Portuare, implementarea aplicațiilor IT din Codul Vamal Unional, aprobarea Planului Strategic Multianual pentru Vama Electronică (MASP-C 2023) revizuit și crearea unui mecanism de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM).
Lupta împotriva traficului de droguri este o preocupare generală și o provocare pentru Statele Membre, iar dimensiunea acestei amenințării, precum și acoperirea sa la nivel mondial necesită un răspuns robust, atât în interiorul UE, cât și la nivel global.
Prin urmare, Comisia Europeană a adoptat o foaie de parcurs a UE pentru combaterea traficului de droguri și a criminalității organizate, pornind de la inițiativele legislative și operaționale deja existente și stabilind, printre altele, o Alianță Europeană Portuară.
„Această inițiativă a Comisiei Europene evidențiază rolul esențial al autorităților vamale în combaterea traficului de droguri și a criminalității organizate. Prin prisma poziției geografice, țara noastră este în mod particular expusă la un astfel de trafic, iar abordarea transversală propunsă de CE este foarte benefică și va consolida cooperarea dintre statele membre.”, a subliniat președintele AVR, Ion Cupă.
Anunțată de CE în urmă cu aproape două luni, noua Alianță Europeană Portuară reunește toți actorii publici și privați relevanți în lupta împotriva contrabandei cu droguri și a infiltrațiilor criminale în centrele logistice din porturile din UE.
Aceasta mobilizează statele membre, autoritățile locale, autoritățile de aplicare a legii, inclusiv autoritățile vamale, agențiile UE și actorii privați care operează în porturi cu scopul de a consolida gestionarea riscurilor și de a implementa controale mai bine direcționate și mai eficiente în porturi, inclusiv prin finanțarea unor echipamente de ultimă generație care pot ajuta autoritățile vamale să scaneze containerele și alte mijloace de transport și să consolideze operațiunile de aplicare a legii în porturi.
Informații de context:
Grupul de politică vamală reuneşte conducătorii din administraţiile vamale din statele membre ale Uniunii Europene, împreună cu experți, şi are drept scop dezbaterea subiectelor strategice referitoare la funcţionarea uniunii vamale, element central al construcţiei Uniunii Europene. Grupul sprijină Comisia Europeană pentru stabilirea de obiective operaționale în ansamblul Uniunii pe baza provocărilor actuale și viitoare ale uniunii vamale și pentru asigurarea coerenței globale a acestor obiective.
08.12.2023
Vameșii români vor fi instruiți de SUA în domeniul produselor contrafăcute sau ilicite
Autoritatea Vamală Română va beneficia de sprijinul Biroului pentru dezvoltare, asistenţă şi instruire internaţională pentru procurori din cadrul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România în domeniul protecției drepturilor de proprietate intelectuală.
Autoritatea Vamală Română și Biroul pentru dezvoltare, asistenţă şi instruire internaţională pentru procurori din cadrul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România (OPDAT) au agreat că lucrătorii vamali vor fi instruiți de către OPDAT pentru consolidarea capacităților de detectare a cazurilor de produse contrafăcute, în vederea combaterii traficiului ilicit de mărfuri care încalcă un drept de proprietate intelectuală.
Președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă, a avut vineri, 8 decembrie 2023, o întrevedere cu noul coordonator al Programului în Domeniul Drepturilor de Proprietate Intelectuală și a Infracțiunilor Informatice (ICHIP) din cadrul OPDAT, procurorul federal Kristi O' Malley.
OPDAT reprezintă Departamentul de Justiție în cadrul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România.
La întâlnire a participat și conducerea structurii de profil în domeniul asigurării drepturilor de proprietate din cadrul autorității vamale, respectiv Alexandru Ioan Dudu, directorul general al Direcției Generale Coordonare Control Vamal, și Gabriela Hură, șef serviciu al Serviciului Coordonare Control Mărfuri Restricționate și Prohibiții.
Reuniunea a avut drept scop introducerea noului coordonator al ICHIP și a expertizei de care Autoritatea Vamală Română poate beneficia pe parcursul derulării acestui program, respectiv sesiuni de instruire teoretice și practice privind detectarea cazurilor de trafic de mărfuri susceptibile de a fi contrafăcute.
Președintele AVR, Ion Cupă, a subliniat rolul autorității vamale în verificarea conformității mărfurilor importate cu normele privind protecția drepturilor de proprietate intelectuală amenințările, dar și provocările cu care se confruntă autoritatea vamală pentru asigurarea protejării drepturilor de proprietate intelectuală.
Informații de context:
Misiunea Biroului pentru dezvoltare, asistenţă şi instruire internaţională pentru procurori (Office of Overseas Prosecutorial Development, Assistance and Training - OPDAT) este să dezvolte şi să ofere asistenţă tehnică menită să crească gradul de pregătire al instituţiilor judiciare şi al personalului instituţiilor de aplicare a legii, în vederea unui parteneriat eficient cu Departamentul Justiţiei din SUA pentru combaterea terorismului, traficului de persoane, crimei organizate, corupţiei şi infracţiunilor financiare.
Cu birouri în aproximativ 50 de țări, OPDAT sprijină obiectivele şi priorităţile SUA şi ale Departamentului Justiţiei în domeniul aplicării legii pregătindu-i pe omologii străini pentru o mai amplă şi eficientă cooperare cu SUA în combaterea terorismului, traficului de persoane, crimei organizate, corupţiei, infracţiunilor financiare şi altor infracţiuni transfrontaliere.
06.12.2023
Birouri vamale de pe frontiera româno-moldovenească modernizate cu 10 milioane euro
Birourile vamale de frontieră Albița, Sculeni și Giurgiulești de pe teritoriul României și birourile vamale Leușeni, Sculeni și Giurgiulești de pe teritoriul Republicii Moldova au beneficiat de fonduri de 10 milioane de euro pentru reabilitare și modernizare în cadrul unui proiect transfrontalier de infrastructură mare co-finanțat de Uniunea Europeană.
Președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă, și directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, Igor Talmazan, au participat împreună cu echipa de implementare a proiectului, la cea de-a șasea și ultima ședință a Comitetului de coordonare a proiectului care a avut loc marți, 5 decembrie 2023, la Punctul Vamal Sculeni din Republica Moldova.
„Acest proiect este unul de importanţă strategică pentru dezvoltarea zonei de frontieră între România și Republica Moldova, iar implementarea lui nu doar că optimizează controlul vamal în birourile de frontieră vizate, dar demonstrează și cooperarea strânsă dintre cele două autorități vamale”, a menționat președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă.
Proiectul „Reabilitarea și modernizarea birourilor vamale de frontieră de pe granița România-Moldova, respectiv birourile vamale Albița-Leușeni, Sculeni-Sculeni și Giurgiulești-Giurgiulești" (RMCO) este implementat de Autoritatea Vamală Română (în calitate de beneficiar lider) în parteneriat cu Serviciul Vamal al Republicii Moldova. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului Operațional Comun România – Republica Moldova 2014-2020 prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate.
„Serviciul Vamal a acordat o deosebită atenție implementării proiectului, astfel ca toate activitățile cuprinse în formularul de aplicare să fie realizate în integralitate până la sfârșitul perioadei, cu toate livrabilele atinse, respectând cerințele programului, prevederile contractului de grant, precum și respectând legislația națională”, a declarat directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, Igor Talmazan.
Obiectivul general al proiectului vizează modernizarea birourilor vamale respective și îmbunătățirea condițiilor de efectuare a controlului vamal conform cerințelor internaționale.
Pe partea românească, cele mai importante rezultate obținute, ca urmare a implementării proiectului RMCO au fost reabiliarea termică a clădirilor, reabilitarea rețelei de apă și canalizare, modernizarea și extinderea rețelei de infrastructură rutieră și de control, dar și dotarea cu echipament specializat de control vamal și sisteme de supraveghere pentru crearea de condiții tehnice optime de derularea a procedurilor vamale în vederea îmbunătățirii capacității de trecere a frontierei.
În cadrul acestui proiect s-a urmărit și creșterea capacității lucrătorilor vamali de a folosi tehnologia în domeniul controlului vamal nedistructiv, 20 angajați ai autorității vamale fiind instruiți de Serviciul Vamal al Republicii Moldova în acest sens.
Bugetul total al proiectului este de 10 milioane de euro, din care 6,42 milioane euro reprezintă valoarea totală a grantului (64,28% din bugetul proiectului), restul reprezentând contribuția proprie a guvernelor celor două state partenere. Bugetul total aferent beneficiarilor români ai proiectului este de 5 milioane de euro, din care contribuția proprie a Guvernului României reprezintă 1,78 milioane euro.
Durata pentru implementarea proiectului prevăzută pentru 36 luni, în intervalul iunie 2019 - iunie 2022, a fost extinsă până la sfârșitul anului 2023, ca urmare a întârzierilor generate de situația pandemică și conflictul armat din Ucraina. Activitățile proiectului sunt în curs, urmând ca până la finalizarea perioadei de implementare să fie atinse toate rezultatele acestuia.
05.12.2023
Birourile vamale de frontieră vor fi dotate în următorii ani cu 26 de sisteme de scanare, primele aparate urmând să fie livrate și montate chiar la începutul anului viitor. Această măsură vine ca parte a unui efort mai larg al Ministerului Finanțelor de a moderniza infrastructura vamală pentru a asigura o gestionare eficientă a frontierelor în interesul securității naționale și a pentru a consolida mecanismele de combatere a contrabandei și fraudei la frontiere.
„De astăzi intrăm în linie dreaptă în lupta noastră cu eradicarea fenomenelor ilicite și în direcția modernizării și îmbunătățirii sistemului vamal, cu accent deosebit pe consolidarea eforturilor de combatere a contrabandei. Aceste scanere vor permite o verificare mai rapidă și mai precisă a conținutului mijloacelor de transport, controlul vamal al mărfurilor pentru inspectarea conținutul coletelor și al containerelor urmând să se facă fără a mai fi necesară deschiderea lor. Alături de introducerea e-factura, e-sigiliu, și introducerea informațiilor telemetrice in sistemul de e-transport, construim un ecosistem robust care să descurajeze orice încercare de fraudă și contrabandă”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
Achiziția celor 26 de scanere este parte din proiectul „Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrul național de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule și containere din dotarea A.V.R.”, semnat în cursul zilei de luni, 4 decembrie.
„Primele sisteme de scanare vor fi livrate și instalate în următoarele trei luni. Utilizarea scanerelor va contribui la creșterea gradului de securizare a frontierei externe a UE și eficientizarea controlului autorității vamale la trecerea mijloacelor de transport. Utilizarea acestor sisteme va da AVR un avantaj în combaterea contrabandei, a fraudelor vamale și va duce, totodată, la reducerea timpului de așteptare la trecerea frontierei”, a declarat Ion Cupă, președintele Autorității Vamale Române.
Achiziția scanerelor, sprijinită prin fonduri europene
Beneficiarul proiectului este Autoritatea Vamală Română, iar finanțarea este asigurată din bugetul național și din bugetul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Programul face parte Pilonul III al PNRR - Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii, inclusiv coeziune economică, locuri de muncă, productivitate, competitivitate, cercetare, dezvoltare și inovare, precum și o piață internă funcțională, cu întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) puternice, Componenta 8 - Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, Reforma R2 - Modernizarea sistemului vamal și implementarea vămii electronice, Investiția I4 - Implementarea vămii electronice.
➔ Data începerii proiectului : 4 decembrie 2023
➔ Data încheierii proiectului: 31 decembrie 2027 (31 decembrie 2026 pentru componenta finanțată prin PNRR)
➔ Durata proiectului: 49 luni (37 luni pentru componenta finanțată prin PNRR)
➔ Finanțare nerambursabilă (PNRR): 34.060.459 EUR.
Obiectivele generale ale proiectului sunt:
- eficientizarea controlului vamal asupra mijloacelor de transport prin dotarea autorității vamale, în punctele de trecere a frontierei, cu sisteme de securitate (echipamente de control nedistructiv: scanere autovehicule și containere);
- integrarea sistemelor de securitate (echipamente de control nedistructiv) în Centrul Național de Analiză Imagistică și realizarea monitorizării în timp real a analizelor imagistice asupra rezultatelor scanărilor efectuate cu echipamentele de scanat;
- îmbunătățirea calității și eficienței serviciilor prestate de echipele de control operativ (în frontieră și echipe mobile) pentru asigurarea securității și siguranței cetățenilor și protejarea intereselor financiare ale Uniunii și ale statelor membre.
Activități principale ale proiectului:
- dotarea birourilor vamale de frontieră cu 26 de sisteme de securitate (echipamente de control nedistructiv: scanere autovehicule și containere);
- realizarea lucrărilor de investiții (construcții) pentru asigurarea respectării normelor de protecție radiologică în exploatarea echipamentelor;
- înființarea Centrului Național de Analiză Imagistică și realizarea integrării echipamentelor de control nedistructiv în acesta;
- formarea personalului de specialitate care va asigura operarea sistemelor de securitate.
Beneficiile aduse de utilizarea scanerelor
Utilizarea scanerelor cu raze X în controlul vamal are mai multe scopuri:
Economie: Contribuie la combaterea fraudei vamale, inclusiv a subdeclarării valorii mărfurilor, oferind astfel autorităților o modalitate eficientă de a verifica conținutul încărcăturilor.
Siguranța națională: Permite autorităților să detecteze obiecte sau substanțe periculoase, cum ar fi materiale explozive, arme sau substanțe chimice periculoase, care pot reprezenta o amenințare pentru securitatea națională.
Contrabandă: Ajută la identificarea oricăror bunuri sau substanțe interzise care ar putea fi introduse ilegal într-o țară, cum ar fi droguri, arme interzise sau alte mărfuri interzise.
Protecția mediului: Permite identificarea substanțelor sau materialelor care pot avea impact negativ asupra mediului înconjurător și care pot fi interzise sau restricționate.
Eficiența operațională: Accelerarea procesului vamal prin scurtarea timpului de inspecție manuală a fiecărui colet sau container, ceea ce duce la o desfășurare mai rapidă a operațiunilor vamale.
04.12.2023
Autoritatea Vamală Română precizează că, potrivit datelor deținute de instituție, în ultimele 6 luni au fost înregistrate ZERO operațiuni vamale de importuri din Ucraina pentru categoriile de produse agricole grâu, porumb, rapiță și floarea-soarelui.
Ca urmare a informațiilor apărute în mass-media referitoare la pretinsele importuri pe teritoriul României a unor categorii de cereale originare din Ucraina, și anume grâu, porumb, rapiță și floarea-soarelui, Autoritatea Vamală Română amintește că până la data de 15 septembrie 2023, punerea în liberă circulație sau plasarea sub regim de antrepozit vamal, de zonă liberă sau de perfecționare activă a respectivelor produse a fost interzisă în țara noastră, potrivit Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1100 al Comisiei din 5 iunie 2023 de introducere a unor măsuri preventive privind anumite produse originare din Ucraina.
Având în vedere că, începând cu data de 16 septembrie 2023, Comisia Europeană nu a adoptat măsuri similare, a fost necesară luarea de măsuri care să vină în sprijinul fermierilor și producătorilor locali. Astfel, în România, a fost adoptată Ordonanța de Urgență nr 84/2023 privind instituirea unor măsuri de reglementare a importurilor de produse agricole din Ucraina sau Republica Moldova confom căreia grâul, porumbul, rapița și floarea-soarelui se pot importa numai pe bază de autorizație de import, de către operatorii economici cu sediul social și punctul/punctele de lucru pe teritoriul României, care desfășoară activități în următoarele sectoare economice: fabricarea uleiurilor și grăsimilor, fabricarea produselor de morărit, fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă și creșterea animalelor.
Deși ordonanța a intrat în vigoare la data de 13 octombrie, nici în perioada 16 septembrie – 13 octombrie și nici de atunci până în prezent nu au fost înregistrate operațiuni de import pentru produsele agricole originale din Ucraina.
Facem precizarea că Autoritatea Vamală Română acordă o atenție sporită traficului de la frontierele cu Ucraina.